Sunday, June 24, 2007

حتى لا يقتلني الهم

إحباط و غم شديدين يجتاحونني منذ الأمس, حالة من الكرب اذهبت عن عيني الكرى..و حرمتني لذه النوم.
أعترف اليوم انني حديثة العهد بعالم الحرية , و اعترف اكثر ان ما عرفته في الأيام القليلة الماضية فاق سنى عمري جميعها, بل اعترف اني اشعر الان بإحساس القروي الساذج القادم من قريته الى مدينة كبر ليرى لأول مرة أضاؤءها المبهرة فيصاب بفزع و ذعر و غربة بلا حدود, وحنين جارف الى ارضة و طينه و بقرته و قريته بسذاجتها و جهلها و ضيق رزقها. و لإنني اشعر الان اني على وشك المساومة على ديني و ما تربيت عليه من اخلاق أحببت-ان اقف مع نفسي اولا, كي اعرف الى اين اسير, و كيف اتجه, حتى لا اجد نفسي قد اصبحت بوقا من الأبواق يردد ما لا يفهم او يقول, او حتى لا تغلبني نفسي و ابتعد عن طريق الحق للحق, الى طريق الحق للشهرة او للدنيا سواء بعلم او بجهل.
منذ الأمس وتنهال علي دفعة من المعلومات التي اظنها توشك على قتلي غما و كمدا, قابلت احد المدونين صدفة و تحادثنا قليلا, و توسمت فيه الخير, بل دعوته مباشرة للإنضمام للحركة الوليدة, عله يضيف اليها الكثير, و تحادثت واسهبت عن مكاسب المجتمع والناس, من وجود تجمع قوي للشباب كحركة ابناء مصر, و بعد هذا اللقاء الصاخب, اطلعت لاحقا على ما يفيد ان هذا الزميل, عندما اتيحت له فرصة ان يعمل في مجال, تابع لقوى معارضة,كان اول من سرقة بأخذ جهاز اللاب توب الخاص بالجهة المعارضة ثم الإستقالة.!!!!!!!!!! والأعجب, اني اكتشفت ايضا, ان هذا النهج ما هو الا نهج عام, سبقة فيه ثلاث اخرون من كبار و مشاهير المدونين!!!!!!! اصبت بكمد شديد و غم ما بعده غم. هل هذه هي المعارضة المأمولة؟؟ هل هذؤلاء هم شباب الغد الطامحين الى انهاء حالة الفساد في البلد؟؟ عند اتاحة اول فرصة للسرقة, كانوا اول من يسرق, وعند وجود بارقة استغلال, أصبحوا الاوائل في طابور الوساطة والمحسوبية.
اذا صراعنا مع الوطني ما هو الا صراع الرافض ان يكون في نهاية الصف. نريد اذا ان نكون نحن من يسرق لا هم من يملك مفاتيح الجنه و نوزعها كيفما و على من نريد لا هم!!!
أي معارضة تلك التي اسعى لضمها و الوقوف بين صفوفها..؟؟!!!! معارضة لا يعرف افرادها الحلال والحرام, بل لا يتورعون عن اكل الحرام كلما سنح.
هالني اكثر ما علمته من بلطجة ابراهيم عيسى في جريدة الدستور. المقال عند مراقب مصري لمن يرغب في متابعته, هل هؤلاء هم صفوة المجتمع الداعين البسطاء من الناس لتصديقهم والوقوف خلفهم..الا لعنه الله على الفاسدين.
أما اكثر ما هالني بشده في عالم التدوني والمدونات فهو حالة الحرية العشوائية المتاحة..اعترف امامكم الان اني اجد صراعا مريرا مع نفسي في قبول الاخر. بل اني لأول مرة في تاريخي اجد اني في حالة من التخبط الشديد ما بين ما تربيت عليه من مبادئ احترام الفرد و ما وجدت نفسي انزلق اليه رويدا رويدا من احترام من كانوا في نظري سابقا لا يستحقون الا نظرات الإزدراء!!!
لا استطيع ان احترم شارب خمر او شارب سجائر او شارب مخدرات, حتى وان سجن من اجل الحرية والعدالة والديموقراطية. لا استطيع ان ابتلع ان شخصا بالغا مدركا لعواقب الأمور يختار غياب عقلة بإرادته الحرة, ثم يطالب الجماهير الغفيرة ان تسير خلفة طواعية!!!!
لا استطيع ان اهضم ان الحرية تستدعي ان نتحرر من روابط الأخلاق والقيم ( لا اقول الدين) فبدلا من ان نرتفع بمستوى العامة والبسطاء من ابناء الوطن ننزل لمستواهم بل و نباريهم في دنوهم, فنستخدم الفاظهم و مصطلحاتهم الهجومية الهمجية الفجة. كي نعبر عن معارضة الأخر مثلا. سامحوني لكني غير قادرة على هضم ان القتيات من ابناء وطني, يرون ان الحرية هي حرية السب والإيحاءات الجنسية الخليعة, بدعوى انه لا يوجد رقابة!!!
حتى لا تصبح ليبراليتي مثارا للغط..اوضح, انا لست ضد وجود ورؤية هؤلاء الشباب, فليكونوا على الساحة العنكبوتيه كما يشاؤون, لكن لا يدعوا قيادة الجماهير و صناعة الغد.
اي غد مأمول من شباب اهلك صدورهم السجائر والمخدرات, و هلكت صحتهم على خمرهم ونساءهم..لكأننا في الجاهلية الأولى!!!!
اللهم اني اتبرأ اليك من كل معصية تبعدني عن سبيلك.
لا سبيل الى اصلاح هذه الأمة الا بمجاهدة النفس. اللهم اني اعلن امام الأرض اني ارغب في الأجر والثواب من عندك و عندك فقط. لا يهمني شهرة ولا ابغي علوا في الأرض. ان لم يكن بك سخط علي فلا ابالي ولكن عافيتك هي اوسع لي. اللهم ارزقني الي ما فيه الخير والعافية في الدنيا والأخرة. اللهم ثبت خطاي على جادة الحق والصواب, وابعد عني رجز الشيطان وشركة. اللهم اني اعوذ بك من عمل قصدت به وجهك فخالطني فيه غيرك. اللهم قنا شر الفتن ما ظهر منها و ما بطن..ولله القصد من قبل و من بعد.

24 comments:

شـــــهــــروزة said...

بصى
حأقولك حاجة مهمة احنا سبقناكى واتعلمناها فى عالم التدوين

عالم التدوين عالم مش مثالى ولا يوتوبيا
معاكى ان الصدمة شديدة وقت ما تلاقى نفسك اتصدمتى فى خالاقيات انسان كان بيدّعى الفضيلة

لكن صدقنى دة كويس جدال جدا وصحى
وأفضل من اننا نكون مختومين على قفواتنا ونفضل غارقين فى استغفالنا

الحقائق الصادمة اللى بتتكشف دى رحمة من الله بنا

مأخبيش عليكى أنا كمان ومدونين كتير معايا اكتشفنا الوجة الآخر لمن يكتب خلف اللوحة والأزرار
والغالبية كانت تتمتع بنسبة فصام وشيزوفرانيا تتعدى حدود العقل البشرى

لدرجة دفعت البعض من الأصدقاء لترك عالم التدوين للصدمات اللى شافها

لكن برضة اقولك المواجهة كويسة
انا اول ما الاقى حد مخالف لما يلقيه من مبادىء واخلاقيات وشعارات
بيبقا بلوك على طول
ولا اوجع دماغى
واللى بيعيش ياما بيتعلم يا عزيزتى
ومحدش بيتعلم ببلاش
لازم شوية احباط على حرقة دم على سدة نفس

المهم

انك انتى تفضلى زى ما انتى
متتغيريش علشان حد ولا بفعل حد

كونى كما أنتى
كما انتى فى سطورك وكتاباتك
اتسقى مع ذاتك هنا وفى العالم الحقيقى
صدقينى حتلاقى اللى زيك بالضبط
زى ما أنا لقيت منهم كتير ومازلنا أصدقاء حتى لحظة كتابة هذه السطور
لأننا على أشكالنا وقعنا
والحمد لله أنى عرفتهم

وأتمنى لك انتى كمان ان يحدث معك ما حدث معى وتلتقي أناس يستحقون صداقتك ومصداقيتك

عذرا على الاطالة

تحياتى

عبقرينو said...

كما ذكرت شهروزة سالفا
برده انا كمان شوفت بس انا عكسك مش اتصدمت خالص لأنى مش باخد كل حاجة على أنها يوتوبيا وفاضلة , اليوتوبيا آه أحب أصنعها أنا وأتخيلها أنا لكن عمرى ماتوقعتها من حد أبدا
علشان كده ولا تتصدمى ولا حاجة لسة هانشوف كتيييير وتخطى المرحلة دى انتى لسه هاتشوفى أكتر من كده..انتى بتتكلمى عن مجتمع هلامى مش واقعى اللى هو المدونين ..تعالى آخدك فسحة لمجتمع واقعى عايش حواليكى وبتلمسيه كل يوم هاتشوفى برده كتيير فيه
انتى صح من وجهة نظر نفسك ونظرة الآخرين ليكى هما كمان صح من وجهة نظرهم الشخصية لكن هناك تعليقات من الناس عليهم
وممكن نوصل لمرحلة تتعكس الصورة يبقى الصح غلط والغلط صح
المهم خليكى مع ربنا وأدعى ربنا بالثبات والإخلاص وربنا هيكافئك خير ان شاء الله
وياستى انا مدون برده ومن زمان ولا ليا فى السجائر ولا الشتايم ولا العبارات ذات الإيحاءات وقابلت اللى أنتى بتتكلمى عنهم دولت
فى النهايةيسعدنى أنى ألاقى مدونة زيك

7ntklm said...

سكوت هنصوت هانم الف سلامة عليكى من الاحباط بالواقع

اما بخصوص المعارضة والمدونين فبعضهم يتلونون في هذه الايام بلون مواقفهم وأمزجتهم.. وافكارهم اى كانت هذه الافكار وهى فى الاساس ليست افكار ولا شخصيات تستحق الاهتمام والمتابعة ولكن خليط من العهات الاجتماعية تندرج تحت الرضا الغامر، والمدح المسرف بتلون بألوان الطيف والامزجة

sokoothansawat said...

شهروزة

اشكرك على المؤازرة...بالرغم من اني ابدا لم اؤمن ان الأرض يوتوبيا..طوال عمري امنت بالواقعية الشديدة..ما ضايقني بشده و صدمني , احتكاكي السريع بافات المجتمع..لعلي لم اجد بعد من يغني على شاكلتي..و لعل الله اراد ان اقابل هذا النوع من الدجالين السياسيين..مبكرا, كي اتبصر ولا انزلق..ما استفدته حقا..اني اقسمت على نفسي ان اراجع نفسي جيدا..حتى لا اجد نفسي من المنزلقين في اكل الحرام دون ان ادري..
احمد الله ان اكرمك الي من شابهك..وارجو الله ان اجد من يشبهني ايضا..
شكرا مرة اخرة على الدعم

sokoothansawat said...

عبقرينو

لم اعش يوما في يوتوبيا يا عبقرينو
لقد عشت بين الناس, واعلم جيدا هفواتهم وزلاتهم..انا لم اصدم من وجود انحرافات في المجتمع..لكن من السهل ان ابرر هذه الإنحرافات بأن صاحبها جاهل او غافل او مغيب..اما ان يكون صاحب الإنحراف..افاق..يحاربه جهارا و يمارسة سرا..ان يكون صاحب الإنحراف, هو البوق الدعائي والإعلامي له..ان تسمى الأسماء بغير مسمياتها..فتسمى الإباحية حرية..وتسمى البذاءة لباقة لغوية..فهذا ما يصدمني ان يصدر عن اناس ادعوا يوما ان هدفهم صلاح البلد والمجتمع والناس..بل وقبلوا ان ينزلوا الى ارض الشارع..يعرضون انفسهم لهوان الأمن واهاناته..لقد فقدت الثقة في كل صاحب صوت عالي لا يدعمة صوته امارات على اتجاهة..ولا ادري ان كنت قادرة على استعادة هذه الثقة ام لا..
ان كنت( بفتح التاء) اصطدمت بهذه النماذج مبكرا..واستطعت ان تتعايش معها..فيبدو ان القروي الساذج بداخلي يأبى ان يمر الأمر دون زلزال نفسي عنيف..ارجو الا اخرج منه مزعزة الهمة
شكرا على الزيارة

sokoothansawat said...

حنتكلم

عندك حق..المعارضون اصبحوا على كل لون وشكل..المهم اين نحن منهم يجب ان نعلم جيدا اين نسير والى اين نتجه..حتى لا نجد انفسنا سرنا على نفس الدرب لكن بحذاء مختلف..اصبحت اؤمن بشده..ان لا تغيير دون تدريب للنفس و تربية..وقبل ان ننادي الأخرين بالإصلاح يجب ان نصلح انفسنا اولا,ما افزعني ان ما اراه اليوم مستجنا و بشده..قد اتقبله غدا ببساطة بحكم التعود..لهذا ارغب بشده في ان يمد الجميع ايديهم بالخير..كي نتعاون على البر والتقوى..ولا نتعاون على الإثم والعدوان.

الجاهل said...

شكرا يا ستى كتبتى فى ردك على تعليق عبقرينو
من السهل ان ابرر هذه الانحرافات بان صاحبها جاهل او غافل او مغيب
ونسيتى ان اسم مدونتى الجاهل
انا اضحك معكى حتى اخرجك مما انتى فيه المهم
ارسلت لكم للمشاركه فى حركه ابناء مصر التى تحمست لها جيدا وكتبت عنها فى مدونتى مع وضع الشعار الخاص بالحركه
مع انى اكبر منكى ومن نصف المدونين سنا فانا على مشارف الاربعين
الا انى فهمت من مقالك ما اردت ان افهمه عن التدوين الذى يعتبر حديث جدا بالنسبه الى فشكرا لكى على هذا الايضاح وساقوم برفع البوست الخاص بالحركه من مدونتى
واخيرا
اهنئك من كل قلبى وعقلى على شجاعتك وعلى غيرتك على مبادئك
وشكرا

sokoothansawat said...

عزيزي الجاهل

عذرا ..وددت لو اعرف لك اسما اخر اخاطبك به يعفيني من الحرج..
سيدي..ان كنت حديث عهد بالتدوين..فأنا مثلك..وان كنت نقلت اليك خبرة سيئة تعرضت لها..فشكرا لوقوفك بجواري..في وقت ضعف شعرت به..لكن يا سيدي..منذ ان اصطدمت بهؤلاء الافراد ممن اصابوني بالحزن على حال بلادنا..ادركت اكثر ان التحرك الان اصبح فرضية اهم واقوى..
أدركت ان بتركنا الساحة خاوية الى الفاسدين والمنحرفين ممن يسمون انفسهم معارضة..ونكتفي بدفن رؤسنا في الرمال..فنحن اذا نعطيهم شرعية حقيقية واسباب للوجود..بل و نتركهم يصدقون كذبهم وادعاءهم انهم اصحاب قضية حقيقية او حتى صناع مستقبل مشرق..لقد اصيب رأسي بالدوار لوهلة من شدة الصدمة..لكني خرجت من الأمر اكثر عزما و اشد صلابة على احداث نهضة في هذا البلد..مهما كلف الأمر..لقد قابلت من زملائي من اعرف عنهم صدقهم وامانتهم..ووجدت ان هؤلاء الأعزاء..لا يقلون عني و عنك وطنية..وصدموا في بعض نماذج مجتمع المدونين كما صدمت..لكنهم ساندوني في صدمتي..وشجعوني على الإستمرار حتى لا نكون في زمرة المغيبين..سيدي..احتاج الى دعمك الكلي في هذه الحركة..حتى نجد لأخوتنا واولادنا و احفادنا بلدا تستحق ان يعيشوا فيه..نحتاج الى ان نتكاتف ضد كل فاسد..يدعى انه نزيه..ان كان جاهلا بصرناه..وان كان افاقا حاربناه..ومضينا في طريقنا لا يهمنا الناعب ان نعى...لقد اليت على نفسي ان اقف وقفة صارمة..كي لا تزل قدمي عن ما اريده لنفسي في هذه الدنيا..ولكن لن اتنازل عن حقي في بلد نزيه شريف مهما حدث

اشكرك

عازف الناى said...

انا متفأل جدا بعوده الثقه اليكى ولن اكون اقل منك صلابه ساستمر فى الحركه ولكنى اريد معرفه المزيد عنها
وهذا ايميلى
ssassa9999@yahoo.com
اه نسيت ان اخبرك ان عازف الناى الاسم الجديد لمدونه الجاهل

sokoothansawat said...

عازف الناي..احسنت اختيار اسم المدونة الجديد..تابعني على البلوج..وسأضيف اسمك لقائمة المنضمين للحركة..وجزاك الله عني كل خير

يساري مصري said...

هو من الواضح انك مش بتحلمي بالتغير لأ
دانتي بتحلمي بالجنه
هههه

لايوجد مجتمع على وجه الارض بالمثاليه اللي انت بتحلمي بيها دي للأسف انت بتحلمي بالجنه

مش المفروض نكون كلنا عمرو خالد عشان يحصل إصلاح يعني :S

و الاشخاص اللي تهجمتي عليهم بمنتهى البساطه مهماش غوين إعتقال و بهدله
دول اتبهدلوا و طلع عين اللي خلفهم عشانك و عشاني و عشان البلد
و للأسف انت في كلمتين من النوع الضخم الرنان اعتبرتييهم سكيرين و خونه

لا مجال للمثاليه على الارض و لا تتعجلي في إلقاء التهم

قال تعالى "ياأيها الذين آمنوا إذا جائكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين ". صدق الله العظيم.

صاحب البوابــة said...

وحتى لو كان هؤلاء الاشخاص افظع مما قلتي

لا تقلقي

فالتاريخ وحده هو القادر على انتخاب الاصلح للقيادة

وتذكري يا عزيزتي

( قد تستطيع أن تخدع بعض الناس بعض الوقت , لكنك لن تستطيع ان تخدع كل الناس كل الوقت )

تحياتي أختاة

Medo Magdy said...

ليه التشاؤم ده ....زي ما في الوحش في الحلو برده....والمهارة هي في اختيار الصالح وترك الفاسد
والحرية مش اني انسلخ عن ديني وعقيدتي واخلاقي ...لأ
الحرية انك تعرف تتحكم في نفسك وفي اهوائك من غير ما حد يجبرك على كده
وربنا معاكي
ولتسقط جمهورية الصمت

أدهم said...

يا أختي لا تحزني فالدنيا ملينا بلاوي أعلم كثير من المدونين ممن يهتمون بالشهرة و الفرقعة الأعلامية و لاكن لا تقلقي الكذب لا يدوم , فواجبنا تدوين نظيف بعيدا عن الشهرة , يلا نعلي أصوتنا عشان نغطي علي اصوات الكذابين و نفضحهم كمان يمكن الفضيحة في الدنيا تفوقهم شوية .يمكن تكون سبب في رجوعهم لعقلعلهم

3ayash said...

سكوت
التدوين كاى مجال فى الحياة ممكن تدخلية وتختلطى فيه مع شخصيات مختلفه والشخصيات عبارة عن سلوك وعليك انك اما تقبلى او ترفضى ،والرفض او القبول شى موقوف على مبادئك وقيمك وعمر ما كان فى مجتمع مثالى وبنائا على هذا علينا اننا نعرض الحق والحق بما يملكه من قوة يستطيع فرض نفسه على الساحة ويكون هو السيد والمهيمن

تحياتى

ويجعله عامر ببوستات جامدة
سلام

ياسر سليم said...

كله كوم والدعاء الأخير ده كوم تانى

ما تعرفيش اد ايه اتأثرت من كل كلمة قلتيها .. لأن الكلام اكيد طالع بصدق ..

لكن بالرغم من كل الكلام اللى قلتية اللى فعلاً يخلى الواحد يتغم .. فأنا بقولك لاء .. ما فيش حاجة تستاهل .. لأن هى دى الحياه .. الحياه عبارة عن ناس صادقين وناس كاذبين وناس بين الاتنين ما تعرفيش هو ايه وده اخطر نوع .. المهم اننا عايشين فى الحياة عشان نتعلم ونثق فى واحد ويضحك علينا ونشك فى واحد ونلاقيه هو الكويس ..

خلاصة الكلام .. ان الإنسان لازم يبدأ الإصلاح من نفسة الأول .. قبل ما يفكر فى إصلاح الوطن والناس .. وفى نفس الوقت اللى هو ماشى يصلح فى نفسة .. لازم يغلط مرة واتنين وتلاته فى التعرف على الناس ..

الموضوع ده عايز قعدة وانا كويس انى قريت البوست كامل ..

اخر امتحان يوم الاربع الجاى ادعيلى
ــــــــــــــ
وعلى فكرة انا مش فى ثانوى .. انا فى رابعة تجارة

عبقرينو said...

اللهم لا حسد
من كل حتة ناس بتساندك ويعينى عليا ياولداه ولا حد بيعبرنى ولا بيزورنى
أهو ياستى كل الناس بتشد من أزرك بيييب بيييب سكوت , عارفة شعارات البعث والحزب الوطنى بالروح بالدم والكلام اللى مالوش معنى ده مش هاقوولوا ليكى
سيرى نورماندى على بركة الله

hapasa said...

حاسس بيكى فعلا
حاجة تخنق
لما تكونى واثقة فى حد ويطعهنك ف ظهرك بتبقى صعبة قوى
وكمان تقولى طب تيجى من حدا تانى
وتقولى هي بقت كده مافيش امل
طب الواد الى سرق ده لو بقى وزير مش هايسرق لاب توب ده هايسرق تمثال رميسي لو عرف
عن حق من الخنقة انا أصلا اتخنقت

بس الكلمليتن الى فى الآخر دول عشرة على عشرة
كلام يوزن ويعلى ويخلى الواحد يجرع على الطريق بصحيح
وافضحيه الى سرق منك ده علشان مايسرقشتانى وبلغى عنه ده حقك
تحياتى لكى اختى الغالية

Monzer said...

ايه الأخبار دلوقتى
عاملة ايه
أنا بطمئن وبس
ان شاء الله تكونى بخير

عازف الناى said...

لا حس ولا خبر من يومين فينك
انا اريد الاطمئنان عليكى

sokoothansawat said...

يساري مصر

يا سيدي..ما تقولة هو بالضبط ما اصابني بالإحباط..ان الناس الي هما بيتسجنوا عشانك وعشاني..الناس الي انا بكن ليهم قمة الإحترام لإنهم اشجع مني..واقوى مني..واكثر قدرة على مواجهة الظلم مني...وجدت فيهم لصوص وافاقين..!!!!
طب بذمتك الصدمة توجع ولا لأ..الموضوع بالنسبة ليا انتهى..لإني ركزت في كلام الكومنتس الموجودة دي..واتكلمت مع مجموعة من الاصدقاء..ووصلت لحل وسط مع نفسي..لكن لا انكراني في لحظة فقدت القدرة على الإدراك
انا مؤمنة جدا بالأية لكن من جاءني بالنبأ ليس بفاسق..شكرا على مرورك و دعمك

صاحب البوبة

عندك الف حق..ومهما شكرتك مش هوفيك حقك..جزاك الله كل خير

تحياتي


ميدو مجدي...كلامك خلاني ادرك ان الأرض مش كلها س او ص من الناس..لكن فيها اطياف كتيرة تستحق الإحترام والتقدير..اشكرك على دعمك لي في وقت احتجت الى كل كلمة تهون علي الصدمة

sokoothansawat said...

أدهم

انت قلت المفيد..يلا نعلى صوتنا..بس نعليه بالمنطق نعليه بأخلاقيات تضيف لينا ولا تنقص..نعليه بما يجابه تيار الباطل الي عايشين فيه
شكرا على الدعم
بالمناسبة..البوست بتاعك عن العسكري الأمي اكثر من رائع..واوحى لي بالكثير
لابد ان نتكلم اكثر في هذا الموضوع
تحياتي

عايش

عندك الف حق..يبدو ان انا الي كنت ساذجة..عموما الإنسان ما بيتعلمش ببلاش..وعلى رأي المثل الي يعيش ياما يشوف..شكرا على الدعم


ياسر سليييييييييم

ما تتخيلش زيارتك عندي دي غالية قد ايه..بقى تسيب امتحاناتك و تيجي تشقر عليا..بجد جزاك الله كل خير...ما طلعتش في ثانوية عامة..وطلعت في رابعة تجارة..خبر صدمة الحقيقة..هما تجارة لسة بيمتحنوا..يلا ربنا معاك..بأمانة ان شاء الله هدعيلك ربنا يوفقك
لنا لقاء بعد الإمتحانات بقى عشان نشوف هتعمل ايه في الصيف.تحياتي

عبقرينو

بتقر على ايه..عالخيبة الي كنت فيها
شكرا يا محمد على الدعم الكلي الي قدمتهولي..كلامك كانت من الحاجات الي حقيقي ريحتني..وحسستني ان طول ما فيه ناس شرفاء زيك..يبقى لسة في أمل

sokoothansawat said...

حباصة( منذر)
اكيد انت حاسس بيا..لإن اكيد شفت الي انا شفته..بالمناسبة انا كل يوم بشوف اكتر..وبتصدم اكتر..لكن طبقا لقاعدة نيوتن الثالثة..لكل فعل رد فعل مساوى له في المقدار و معاكس له في الإتجاه..لذلك كل ما الدنيا تغمق..في الأخلاقيات..لازم نتكاتف اكتر لتحسين الصورة..شكرا لإهتمامك..واسفة على اني سببتلكم اي ضيق او الم..

sokoothansawat said...

عازف الناي( او سيد) ايهما احب اليك؟؟
جزاك الله كل خير على دعمك اخي العزيز

انا في شدة الأسف ان كنت برجلتك للحظة بتخبطي في عالم المدونات..عذري الوحيد هو الجهل..وقلة العلم..لكن طول ما في ناس بترد و بتحلل و بتطرح حلول للمشكلات فدايما طريق الرجوع للحق موجود
اسفة على اي اذي اكون سببنهولك..و ان شاء الله..نقدر نصلح من نفسنا على الأقل
تحياتي